Ofwel de Downward facing dog of Adho Mukha Svanasana, een bekende “omgekeerde” yoga houding. Omgekeerde yogahoudingen zorgen ervoor dat het bloed makkelijker naar het hart en de hersenen stroomt, hierdoor krijgen je hersenen meer zuurstof en dit vernieuwt je energie (helpt tegen vermoeidheid).

Voor mij zorgt deze houding als onderdeel van de zonnegroet, voor een goed begin van de dag. Het stretched mijn lichaam en zorgt ervoor dat alle stijfheid van de nacht weer verdwijnt. Het kalmeert mijn ‘mind’ en laat mij even helemaal terug komen bij mij zelf. Hier profiteer ik de hele dag van.

De voordelen van de Neerwaartse hond:

  • je stretched zowel de voorkant als de achterkant van je lichaam
  • versterkt de spieren in je benen, armen, schouders, buik en rug
  • stimuleert je spijsvertering
  • kalmeert het zenuwstelsel

Het is een dynamische houding die je ook goed kunt gebruiken voor of na het hardlopen, bijvoorbeeld als warming up, stretch of cooling down.

Aandachtspunten voor de Neerwaartse hond:

  • kom op handen en voeten, knieën staan recht onder je heupen op heupbreedte en je handen recht onder je schouders
  • vingers gespreid en je wijsvinger wijst recht naar voren en draai je schouders naar buiten (weg van je oren)
  • op een uitademing krul je je tenen in de mat en breng je je zitbotten naar het plafond
  • je duwt je hakken naar de grond en je nek is in lijn met je bovenlichaam

Het belangrijkste is dat je je ruggengraat verlengt, wanneer het niet lukt om je benen te strekken en je hakken naar de vloer te brengen dan is het ook goed om je knieën gebogen te houden en je hakken van de vloer. Mocht je last van je polsen krijgen dan kun je de houding ook uitvoeren op je ellebogen en je onderarm plat op de mat. Geef je lichaam de ruimte en tijd om aan deze houding gewend te raken, soms duurt het even voordat je polsen sterk genoeg zijn. Een goede warming up voor de polsen: vouw je handen in elkaar en draai rondjes met je polsen (heen en terug).

Good luck en vergeet niet bij alle yoga oefeningen is de ademhaling het belangrijkste!! Je ademhaling is ook je graadmeter om, naast pijn, niet je grenzen te overschrijden. 

Oh ja, ben jij nog geen gevorderde yogi en wil je graag wat meer uitleg en rust in de les om je te focussen op de houdingen? Doe dan mee met mijn Hatha Flow Yoga les of schrijf je in voor de Yoga Beginnerscursus, om vervolgens jouw ontdekkingsreis in de wereld van Yoga voort te kunnen zetten.

Comments are closed.