Ofwel Warrior 1 of Virabhadrasana, een bekende staande yoga houding . Deze houding lijkt erg veel op de Krijger 2, toen ik begon met yoga snapte ik nooit zo heel goed het verschil.  Ik leg je hier eerst meer uit over de Krijger 1 en laat je daarna zien wat het verschil nou precies is tussen de Krijger 1 & 2.

Hoe voer je de Krijger 1 houding uit?

Net zoals bij de krijger 2 versterk je de onderkant van je lichaam, je strekt je liezen en bovenlichaam. Je opent je heupen en de bovenkant van je lichaam waardoor de energie beter kan gaan stromen.

  • Vanuit de Bergpose stap je rechtervoet naar achteren, zet deze 45 graden in de mat (je hak staat verder naar achteren dan je tenen) of je stapt vanuit de neerwaartse hond met je linkerbeen naar voren
  • Loop de voorste voet iets naar buiten, zodat je voorste en achterste voet beiden iets van de middellijn afstaan, hoe ver je ze van de middellijn afzet is afhankelijk van de ruimte die jij ervaart in je heupen
  • Buig je voorste knie tot recht boven je enkel
  • Duw de buitenkant van je achterste voet weg in de mat
  • Trek je navel en onderste ribben in en rol overeind
  • Draai je torso en heupen naar voren toe, je bovenlichaam loopt parallel met de korte kant van de mat
  • Duw je staartbeen richting de mat, hierdoor worden de heupen iets naar voren geduwd
  • Op een inademing breng je beide handen zijwaarts tot boven je hoofd en op een uitademing laat je je schouders zakken
  • Je schouders zijn laag en ontspannen
  • Kijk naar een punt voor je en concentreer je

Wat is het verschil tussen de de krijger houdingen 1 & 2:

  • Bij de krijger 1 zet je je voeten op de middellijn en bij de krijger 2 allebei iets buiten de middellijn, hoe ver je ze van de middellijn afzet is afhankelijk van de ruimte die jij ervaart in je heupen
  • Bij de krijger 1 draai je je torso en heupen naar voren toe (je bovenlichaam loopt parallel met de korte kant van de mat), bij de krijger 2 open je je heupen en bovenlichaam naar de zijkant toe (je bovenlichaam loopt parallel met de lange zijde van de mat)
  • Bij de krijger 1 breng je je armen boven je hoofd en bij de krijger 2 breng je ze zijwaarts

Good luck en vergeet niet bij alle yoga oefeningen is de ademhaling het belangrijkste!! Je ademhaling is ook je graadmeter om, naast pijn, niet je grenzen te overschrijden.

Oh ja, ben jij nog geen gevorderde yogi en wil je graag wat meer uitleg en rust in de les om je te focussen op de houdingen? Doe dan mee met mijn Hatha Flow Yoga les of schrijf je in voor de Yoga Beginnerscursus. Deze cursus helpt je bij het begrijpen van de basishoudingen, wat de verschillende houdingen voor je lichaam doen, de verschillende soorten ademhalingen, meditaties en geeft je een introductie in de yogafilosofie.

Comments are closed.