Over Amanda Jonathans

Wat fijn om kennis met je te mogen maken, mijn naam is Amanda Jonathans. Ik volg mijn hart en probeer mijn leven te vullen met dingen waar ik echt gelukkig van word én waar ik andere mensen gelukkig mee kan maken. Drie dagen per week heb ik een vaste baan, de andere dagen besteed ik aan het geven van hatha flow yogalessen, yoga beginnerscursussen, mindfulness cursussen en daarnaast geef ik yoga tijdens retraites. Verder ben ik bezig om mijzelf verder te ontwikkelen op het gebied van kinderyoga. To be continued…!

Waar ik vandaan kom?
Nog niet zo lang geleden was mijn leven voor een groot deel gebaseerd op angst. Dit beïnvloedde elk deel van mijn leven. In mijn jeugd heb ik mij onveilig gevoeld, ik moest al op jonge leeftijd voor ons gezin zorgen en ik heb nooit geleerd hoe ik moet omgaan met mijn emoties en gevoelens. Dit creëerde de angst om niet goed genoeg te zijn. Ik was niet in staat om grenzen te stellen. Zo was ik altijd op zoek naar liefde en bevestiging om het gevoel te krijgen dat ik goed genoeg was. Dit resulteerde in een diepgeworteld gevoel van verdriet, onzekerheid en somberheid wat onderdeel werd van mijn dagelijks leven. Toch zag iedereen mij als de altijd vrolijke, energieke en positieve Amanda. Ik wist dit dus blijkbaar erg goed te verbergen…

Zes jaar geleden ben ik per toeval een keer met een kennis meegegaan naar een yogales, mijn transformatie was hierbij gestart. Tijdens deze reis kwamen er meerdere dingen op mijn pad, zoals de wet van de aantrekkingskracht, zelfhulpboeken en positieve affirmaties. Het inspireerde mij enorm en het gaf mij houvast. De kennis die ik hieruit haalde kon ik toepassen in mijn leven en dit had een grote positieve invloed. Ik had mij nog nooit zo gevoeld, mijn leven begon te stromen en alles leek wel vanzelf te gaan. Na een jaar was die flow weer een beetje verdwenen. Zo vervolgde ik mijn reis en begon ik met mediteren en het volgen van een 8-weekse mindfulness cursus. Hierdoor heb ik geleerd om mijn emoties te voelen zonder er direct over te oordelen, ervan weg te lopen of mijzelf de schuld te geven. In plaats daarvan geef ik ze de ruimte. Ik realiseerde mij dat dit het stukje was wat ik nog miste. Sindsdien heb ik de positieve veranderingen in mijn leven voort kunnen zetten.

Hoe ik om ga met obstakels?
Door het beoefenen van yoga, meditatie en mindfulness heb ik geleerd om mijn emoties te voelen zonder direct te oordelen, weg te lopen, of mijzelf de schuld te geven. Het geeft mij meer zelfvertrouwen en daardoor durf ik mijn grenzen te stellen. Ondertussen heb ik genoeg zelfvertrouwen om mij niet meer afhankelijk te voelen van de goedkeuring en liefde van anderen. Natuurlijk, van de naasten om je heen wil je graag liefde en goedkeuring ontvangen, maar ik ben hier niet meer van afhankelijk. Voor mij is het belangrijk om momenten voor mijzelf te creëren waarop ik niet doe en even stil sta. Dit helpt mij bij het tegenkomen en bewust worden van obstakels in mijn leven, want deze zullen er altijd zijn.

Hoe houd ik mijzelf gemotiveerd?
Door dagelijks bij mijzelf thuis te komen door yoga en meditatie, door inspiratiebronnen op te zoeken, zoals goede boeken of bijzondere personen, door ‘quality time’ met goede vrienden en door te reflecteren en dagelijks mijn ervaringen op te schrijven. Dit laatste verruimt mijn zicht en geeft mij vaak nieuwe inzichten. Doordat ik mijn hart volg blijf ik gemotiveerd, omdat ik hierdoor zoveel meer zin krijg in het leven!

Mijn grootste overwinning?
Ik heb altijd geprobeerd om positief te denken en het leven vanuit een positief perspectief te benaderen. Dit heeft mij veel geholpen, de angst was echter altijd aanwezig, soms op de voorgrond, soms op de achtergrond. Nooit had het een veilige plek en soms nam het volledig de overhand. Wat ik mij nu realiseer is dat positief denken, positieve affirmaties en zelfhulpboeken hele krachtige hulpbronnen kunnen zijn. Mijn allerbelangrijkste les is het niet wegduwen van gevoelens en emoties. Ik geef deze emoties juist aandacht waardoor ik ze leer herkennen en leer accepteren. Ik laat mij er niet meer door leiden en kan het nu omzetten in een krachtbron!

Afsluitende tip!
‘Unplug’ elke dag even, of dat nou voor 5 minuten is of voor een half uur. Concentreer je op jouw adem en lichaam en check even hoe het met jezelf gaat! “Connect” met je lichaam, geest en intuïtie, hierdoor kun je jouw hart gaan volgen!

Vind een plekje in jezelf waar je soms ook saai mag zijn!” 

Herken jij bij jezelf dingen uit mijn verhaal en wil je graag je leven veranderen? Ik help je er graag bij, met bijvoorbeeld een Yoga beginnerscursus, Hatha flow yoga lessen of een Mindfulness cursus. Check de pagina’s: Hatha Flow YogalessenYoga beginnerscursus of  Mindfulness cursus en en dan hoop ik je snel een keer te mogen ontmoeten!

Liefs,

Amanda Jonathans